Don't Forget To Bookmark This Page

Friday 1 February 2013

Teknik Darab Tanpa Kalkulator 5 Minit


Teknik Darab Tanpa Kalkulator Simple Step




Salam Jumaat kawan2.. semoga korang semua dirahmati di pagi jumaat ini.. so arini aku nak mulakan dengan ajar korang pendaraban cara mudah, tanpa perlu kalkulator, teknik ni sangat berguna sekiranya korang tertinggal kalkulator time exam ke, xkan nak tiru kawan lak kan, tapi kalau xtiru, korang nak wat ape kan.. so nak xnak korang terpaksa la kira secara manual kan.. kat sini aku ada wat tutorial sikit, camane nak wat pengiraan tanpa kalkulator.. teknik ni aku belajar lama dulu, dari sorang kawan ni, aku kenal dia melalui utube.. hehehe.. ( sory link tu, aku xingat )

meh aku nak ajar dari mula.. lam 5 minit, korang leh jadi expert, tapi, korang kene bace dan paham sampai abis, kalau x paham step pertama, korang cube faham step 2 dan 3, mungkin paham...=)
kalau boleh, cuba buat skali, siapkan pembaris dan pensil k.. 

step 1: kita akan mula dengan pendaraban 2 x 2


step 1



ok, mula2 buat 2 garisan melintang, seperti garisan 1-2 dan garisan 3-4,  kemudian buat garisan 2-4 dan 1-3
pastu, SETIAP GARISAN YANG BERTEMU, korang CAMPUR...


Step 2 :  3 x 3



sama juga cam 2x2 tadi, tapi buat 3 garisan melintang ke kiri dan kekanan... kemudian campurkan semua garisan yang bertemu... maka korang akan dapat 9 titik.


Step 3 :22 x 22


untuk 22 x 22 ni, korang buat cam aku buat, mula dengan, garisan untuk 22 yang pertama iaitu 22 sebelum simbol darab.. ak da asingkan, untuk 2 yang paling depan, aku setkan dua garisan paling atas, dan 2 garisan bawah untuk 22
tips : jika 2 paling depan, maka buat 2 garisan, dan 2 seterusnya... buat 2 garisan juga, tetapi jarakkan sedikit dari garisan untuk 2 yang pertama.

seterusnya untuk 22, yang seterusnya, buat garisan yang bertentangan dengan garisan/ angka yang pertama sebelum simbol darab...

seterusnya.. : PENYELESAIAN untuk 22 x 22 =

 kali ni,tiba masa untuk campurkan kesemua garisan yang bersilang kan, tapi ikut seperti di atas, bulatan tengah, campurkan 4 titik bertemu atas dan 4 titik temu bawah..


step akhir : 222 x 32



- buat 2 garisan pertama, jarakkan pastu buat lagi 2 garisan, dan jarakkan buat 2 lagi garisan.untuk (222)
bagi 32, korang buat garisan bertentangan dari garisan 222, buat 3 garisan pertama, jarakkan sikit buat 2 garisan lagi, untuk lengkapkan 32.

kemudian tambahkan semua garisan yang bersilang, seperti yang aku bulatkan ..kira dari bulat paling kanan, korang akan dapat 4.. so tulis dulu ( 4 ) kemudian bulatan kedua, korang akan dapat (10) lebih 1 akan dibawa ke bulatan seterunya.. so jawapan dia tulis ( 0 )  bulatan seterusnya korang akan dapat (10)  kan, campur 1 dari jumlah 10 tadi,  dapat 11... lebih anta ke bulatan seterusnya... dan seterunya, korang akan dapat 6 + 1 total nya (7 )  jadi jawapan keseluruhan korang akan dapat 7104





korang cuba la selesaikan... harap korang paham.. kalau korang x paham gak.. sila komen kat bawah ye.. nanti aku akan terangkan k.. =)

0 comments :

Post a Comment

koleksi gempak!!!